Błędy RODO? – 6 błędów jakie popełniasz
Ogranicz swoje błędy RODO – zdobywając świadomą wiedzę
Według raportu o bezpieczeństwie informacji za 2019 rok, przygotowanego przez Związek Firm Ochrony Danych Osobowych, aż 89% wycieków danych w firmach spowodowanych jest poprzez nieumyślne działania pracowników. Według nas świadczy to o braku podstawowej wiedzy, a dokładniej braku przeprowadzanych szkoleń w zakresie RODO lub ich nieskutecznością.
A ty jakie błędy RODO popełniasz? Poznaj je i zobacz jak w prosty sposób możesz im zapobiec.
Nie od dziś wiadomo, że to człowiek jest najsłabszym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa. W końcu jesteśmy tylko ludźmi i mamy prawo do popełniania błędów. Jednak, czy możemy zrzucać swoją winę na przywilej bycia człowiekiem? Jeśli już popełniliśmy jakiś błąd, w 99,9 % przypadków jesteśmy zmuszeni ponieść jego konsekwencje, a te czasami mogą być bardzo bolesne (np. utrata pracy). Dlatego mamy dwie możliwości:
- Nie robić nic i liczyć, że błędów nie popełnimy albo nigdy na jaw nie wyjdą. Przy czym to drugie jest równoważne z cudem.
- Wziąć sprawy w swoje ręce i nauczyć się, jak tych błędów nie popełniać!
Ja zdecydowanie wybieram tą drugą opcje. Jeśli chcesz się dowiedzieć jakie błędy związane z ochrona danych osobowych możesz wykluczyć już dziś zapraszam do zapoznania się z całym artykułem.
Przedstawiamy dowody potencjalnych błędów RODO jakie popełniasz w swojej pracy. Możesz zmienić swoje nawyki i nie dopuścić do naruszeń ochrony danych osobowych.
1. Zostawiasz sprzęt służbowy w miejscach publicznych

Tylnie siedzenie w samochodzie lub bagażnik – to nie są dobre miejsca na pozostawienie laptopa lub innego sprzętu służbowego – nawet jeśli myślisz, że jest dobrze zabezpieczony.
Tak samo nie jest dobrym pomysłem pozostawianie sprzętu bez nadzoru np. w pokoju hotelowym, kawiarni, sali konferencyjnej – gdziekolwiek. Wystarczy tylko chwila nieuwagi i problem gwarantowany. Po co tak ryzykować?
2. Zostawiasz włączony laptop/komputer bez zabezpieczania i wychodzisz

Pomyślisz pewnie – zostawiam sprzęt w biurze wśród innych pracowników których znam więc co ma mu grozić? W 99% przypadków pewnie nic. Ale co jeśli przydarzy się ten 1% i nowy pracownik okaże się tak naprawdę „szpiegiem” z konkurencyjnej firmy? Tak, możesz mi nie wierzyć ale takie sytuacje na serio się zdarzają.
3. Zostawiasz dokumenty na biurku

Kończysz swoją zmianę i chowasz wszystkie dokumenty do szafki zamykanej na klucz? A może zostawiasz na biurku, przychodzi druga zmiana i z łatwością ma dostęp do danych Twoich klientów?
Albo jeszcze inaczej – pracujesz na recepcji, chcesz iść do toalety, ale nie ma kto Ciebie zastąpić. Przecież zaraz wrócisz…I znów wystarczy tylko moment. Wchodzi klient, a na recepcji leżą jego dokumenty – w żaden sposób niezabezpieczone. Albo nawet nie muszą to być jego dane osobowe. Wystarczy, że zrobi zdjęcie i już ma dowód spowodowania naruszenia. Uwierz mi, klienci wiedzą o RODO (może niekoniecznie rozumieją), ale doskonale potrafią je wykorzystać i wymusić na firmie, np. dodatkowy rabat na usługi w zamian za rezygnację ze zgłoszenia wykrytego naruszenia do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4. Zostawiasz hasło pod klawiaturą

Pozostawianie haseł w miejscach łatwo dostępnych (pod klawiaturą, w notesie na biurku) nie jest dobrym pomysłem. Hasła przechowuj w menadżerze haseł.
5. Dokumenty wyrzucasz do kosza

Tylko trwałe zniszczenie danych daje gwarancje, że nikt więcej już ich nie odczyta. Samo wyrzucenie dokumentu do kosza – nawet jeśli zadamy sobie na tyle trudu i potargamy go na kawałki, nie daje nam 100% gwarancji, że nie wpadną w niepowołane ręce.
Wszystkie niepotrzebne już dokumenty z danymi osobowymi, poufnymi informacjami czy innymi danymi, które w jakikolwiek sposób mogłyby zaszkodzić Twojej firmie, niszcz w niszczarce lub zleć tę usługę utylizacji profesjonalnej firmie.
6. Nie szyfrujesz maili, które zawierają dokumenty z danymi

Jeśli jeszcze do tej pory nie słyszałaś/eś o czymś takim, jak szyfrowanie wiadomości mailowych, to jak najszybciej wprowadź ten dobry nawyk do swojej codziennej pracy.
Wpisanie błędnego adresu email odbiorcy to jeden z najczęstszych błędów, jakie popełniają pracownicy. Jeśli przypadkowo wyślesz niezabezpieczone dane do innej osoby niż do tej do której miały trafić, nie licz na jej uczciwość. Sama prośba o usunięcie wiadomości i o zapomnieniu całej sytuacji nigdy nie da gwarancji, że ktoś ją spełni.
A jakie błędy RODO zdarza się popełniać Tobie? Podziel się z nimi w komentarzu.
Przedsiębiorco, jeżeli to czytasz, pamiętaj – NIE WARTO RYZYKOWAĆ. Inwestycja w praktyczną wiedzę jak chronić dane osobowe Twoich pracowników podnosi wiarygodność Twoją i Twojej firmy. Sprawdź nasz praktyczny kurs RODO online, który skutecznie podniesie świadomość Twoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych –